söndag 3 maj 2009

En tanklös manifestation

Att samlas kring det man har gemensamt, istället för det som skiljer en åt, är en i grunden fin hållning. Domprosten och chefen för Storkyrkan, Åke Bonnier, menar (i DN 2/5) att manifestationen för Jesus i lördags var ett sådant tillfälle. Men är det verkligen möjligt att lägga tolkningsskiljaktigheterna åt sidan? Med andra ord: är det verkligen samma sak de olika samfunden hyllar? Utan att känna till varje samfunds specifika religiösa uttryck måste jag ställa mig tveksam till frågan.

Det är förstås inte någon överraskning att de olika samfunden agerar tillsammans; men frågan är vad det egentligen är de har gemensamt. Ytligt sett Jesus, ja. Men mer påträngande ett sjunkande intresse för religion i allmänhet (vilket inte ska förväxlas med andlighet, vilken tycks öka). Precis som i fallet med politiken verkar folk mindre benägna att engagera sig i en rörelse. Som Gunilla Ågren från Pingströrelsen säger: "Det viktigaste är att vi kommer tillsammans över olika samfundsgränser för att visa att det finns så här många kristna människor som tror på Jesus". Kort sagt: vi är en kraft att räkna med. Det må vara en tillfällighet att manifestationen inföll så snart efter att lagen om homoäktenskap trätt i kraft...

Men åter till Åke Bonniers ord om att lägga tolkningar åt sidan. Till skillnad från honom tror jag snarare att det är en farlig hållning, som exempelvis riskerar att erbjuda tvivelaktiga sekter en möjlighet att frottera sig i ett sammanhang som genom sin allmänt hållna profil skänker viss legitimitet. En hållning som den konventionella religionen förlorar på, eftersom manifestationen framhåller att samfunden i grund och botten delar samma tro. Svenska kyrkan deltar visserligen inte, men är samtidigt ointresserad av någon nyansering; möjligen vill den få en liten del av uppmärksamhetskakan. Dessutom är det svårt för ett religiöst samfund att kritisera en manifestation för Jesus utan att kritisera sig själva...

Emellertid får man fråga sig vad den fundamentala skillnaden är mellan denna manifestation och en politisk motsvarighet, där exempelvis den demokratiska vänstern eller högern associerar sig med antidemokratiska rörelser i fördömelsen eller hyllningen av ett eller annat? Föreställ er det hypotetiska exemplet en "Manifestation för Sverige". Skulle det vara möjligt att då lägga skiljaktigheter åt sidan för en gemensam hyllning till landet vi lever i? Tänk er en minister uttrycka en liknande hållning som Åke Bonnier: "Ja, vi har visserligen lite olika syn på hur begreppet demokrati ska tolkas, och medborgarskap och mänskliga rättigheter och lite annat.... men idag samlas vi ju för att hylla det vi har gemensamt!"

Troligt? Knappast. Är jämförelsen orättvis? Säkert. Men bara i praktiken. I teorin handlar det om samma sak: att sanktionera tveksamma hållningar under ett legitimt paraply. Lite som FN:s problem i rådet för mänskliga rättigheter. Och om inte annat understyrker det hursomhelst det förnuftiga i att hålla religionen utanför politiken. Ett annat av FN:s problem, alltså...

6 kommentarer:

  1. Vi har ju faktiskt en nationaldag då vi samlas och firar Sverige oavsett vilken politisk tillhörighet man har.

    Vad det gäller faran att manifestationen skulle legitimera sekter tror jag inte den är så stor.
    Det är som när vänsterpartister och araber skulle demonstrera mot israel i malmö när de skulle spela tennis, då var man rädd att även nazister skulle ansluta eftersom man hade en gemensam fiende, men arrangörerna tog bestämt avstånd från detta... Det vore väl orimligt att lägga ner hela demonstrationen för att man inte vill ha med nazisterna, eller?

    SvaraRadera
  2. Hur menar du att vi samlas och firar Sverige? Jag skulle säga att skillnanden är väldigt stor mellan en sammankomst som Jesusmanifestationen och en till intet förpliktigande nationaldag (vilken heller knappast skulle användas som förevändning för att ursäkta tvivelaktiga manifestationer).

    Och vad gäller demonstrationen mot Israel så är frågan redan komplicerad utan nazisterna, med tanke på utfallet. Men skulle nazisterna tågat med hade det knappast varit rimligt att låtsas som ingenting.

    Hur som... min poäng var egentligen att påpeka svårigheten med att suspendera meningskiljaktigheter under en väldigt allmänt hållen paroll och vilka riskerna kan vara. Det vill säga: mitt ifrågasättande riktade sig snarast mot Åke Bonniers kommentar än manifestationen i sig. Jag tror inte heller att risken är stor för legitimiserandet av sekter i detta fallet.

    SvaraRadera
  3. Gud välsigne Dig! Kärlek och frid över ditt liv...

    SvaraRadera
  4. Verkar häftigt att vara med på en sådan grej. Bor inte i Stockholm men läste om denna.

    SvaraRadera
  5. Jesusmanifestationen hölls ganska precis exakt ett år efter den första manifestationen med samma tema. Så att den inföll just nu, har nog inte särdeles mycket med lagen om sexuellt neutrala äktenskap att göra..

    SvaraRadera
  6. Ajaj... tendessökande från min sida. Ber om ursäkt för det. Förändrar dock inget i resonemanget, förstås. Upprepar också att mitt inlägg främst rör Bonniers uttalande i sammanhanget - och de implikationer ett "upphävande" av meningsskiljaktigheter kan medföra i allmänhet. Möjligen är min titel lite missvisande (även om en manifestation bortom tolkningarna väl just är upphävandet av tankar till förmån för känsla, i någon mån).

    SvaraRadera